Techniek
Na gepraat te hebben met Jopie Huisman ben ik met olieverf gaan schilderen. Het medium dat ik gebruik is liqiud Original van Winser & Newton. Ik breng de verf in hele dunne lagen op. Soms wel 10 lagen over elkaar heen. Er zijn schilderijen van mij waarbij je in de laatste laag de potloodlijnen nog kunt zien. Ik werk meestal op doek of hout. Deze worden eerst behandeld met Gesso. Dan wordt eerst een potloodschets gemaakt. Deze is vrij nauwkeurig. Daarover heen schilder ik een dunne laag olieverf als de eerste opzet (een soort van grondverf), die vervolgens droogt en dan kan ik verder met de tweede laag. Die laag breng ik weer dun aan. Deze lagen zijn bijna nooit helemaal droog. In het nog wat natte gedeelte breng ik weer lagen aan. Als ik schaduwen aanbreng doe ik dat met veel lijnolie en weinig verf. Deze lagen worden bijna transparant opgebracht. De laatste laag is heel transparant; daarin maak je gebruik van de onderliggende lagen. Je gebruikt dan veel medium (Liquid (tm)original van Winsor & Newton) met een beetje kleur. Dit heet glaceren; in glaceren zit het woord glas, die laag is heel doorzichtig. Ook werk veel met mijn vingers om schaduweffecten te maken in mijn schilderijen. Zie bij nieuws de opbouw van een schilderij. 1. Eerst met potlood de grote lijnen. 2. Dan de "grondverf, dit doe ik met olieverf en terpetein. 3. dan verdere lagen aan brengen met medium (Liquin(tm)original van Winsor & Newton). 4. Dan vernissen met een glanzende lak. |
|
Hier de opbouw van het schilderij Vlindergeluk Is een copy van een print op glas van Jaime Ibarra 100 x 140 cm. Een impressie hoe een Grolsch beugel op een wand wordt geschilderd in een studentenhuis. De eerste fase. Achtergrond strand en lucht. Dan de fles zelf. Zie hieronder het eindresultaat na 8 uur. En bij nacht. |